A bringázás jótékony hatásai

Ha a kellemeset szeretnéd összekötni a hasznossal és az aktív kikapcsolódás híve vagy, pattanj nyeregbe és válaszd a bringázást. Egyszerre fedezheted fel a szebbnél szebb természeti helyeket, látványosságokat és gondoskodhatsz a jó kondíciódról. Az össznépi kerekezés, a barátok társasága pedig még vidámabbá teheti a tekerést!

A kerékpározás az egyik legegészségesebb sport. Nem terheli túl az izomzatot, az izületeket, fokozza immunrendszerünket, erőnlétünket, edzettségünket. Kimutatták, hogy a rendszeres edzés ötven százalékkal csökkenti a szívinfarktus veszélyét. A kerékpáron ülve a testsúly hetven százaléka a nyeregre nehezedik, így óvja az izületeket, és a kezdők, túlsúlyosok számára is kifejezetten élvezhető sport. Ha csak 10 percet biciklizünk már javul az erek vérellátása, húsz perc az immunrendszert erősíti, egy óra kerekezéstől pedig beindul a boldogsághormon termelődése és csökken a stressz.

A bringázást az állóképességi sportokhoz sorolhatjuk, mivel folyamatos, hosszantartó, ciklikus mozgásból épül fel, amely elsősorban a szív- és érrendszerre, a légzőszervekre, az anyagcserére és az izomzatra fejti ki hatását. Szinte az egyetlen olyan sport, amely kortól és nemtől függetlenül, városban, országúton, a szabadban, akár tévénézés közben is űzhető.

Minden kezdet nehéz, így az első néhány kerekezés is fáradtsággal, izomlázzal, görcsökkel, hát- és váll fájdalommal járhat. Az első néhány alkalom után azonban abba se lehet hagyni és már várni fogod a következő edzést.
Ne legyen túl nagy az elvárásod magaddal szemben, de alacsonyra se tedd a lécet. Fokozatosan emeld a távot és a tempót. Ahogyan gyarapodnak a kilométerek, úgy bírod egyre könnyedebben teljesíteni a hosszabb távokat és a nehéz terepeket. Szervezeted hozzászokik a teljesítményhez és már kényszert érzel, hogy újra nyeregbe pattanj.

A bringázás során a szív vérellátása javul, a szívizom ereje nő. Egy dobbanással több vért tud pumpálni az erekbe, így a nyugalmi pulzusszám csökken. A szív vérellátása javul, számos mikrokapilláris nyílik ki és továbbít oxigént a szív különböző területeire. A kedvező hatás már a rendszeres kerékpározás megkezdését követő 4-8 hét után bekövetkezik.

A szív-érrendszer "karbantartása" mellett nő a légzésmélység, azaz több levegőt és ezzel együtt oxigént tudunk befogadni egy levegővétel alatt. Az anyagcsere gazdaságosabban működik, nő a jótékony védőkoleszterin (HDL) szintje, emellett csökken a triglicerid-szint a vérben. A cukortolerancia növekedése szintén jótékony az egészségmegőrzés szempontjából. Nem csak a megelőzésben, hanem a testtömeg csökkentésben is elsődlegesen játszik szerepet, mivel sok más sportággal szemben a kerékpározás nem ró nagy terhet az ízületekre, így jelentős súlyfelesleg mellett is gyakorolható. A rendszeres kerékpározás hatására nő az izomzat és zsugorodik a zsírszövet aránya.

A bringázás a szívinfarktuson átesett betegek rehabilitációjában is óriási jelentősége van, hiszen a gyógyuláshoz vezető út szobakerékpárral is megtehető.

Oszd meg a barátaiddal:

Cikkek

x
OLVASD EL!