Lopás ellen

Az új paripa hamar a szívünkhöz nő és mérhetetlen szomorúságot okoz, ha elkötik. A jelentős anyagi kár mellett bizony rengeteg utánajárást és bosszúságot jelent a rendőrségi bejelentés és az új bringa beszerzése. Sajnos mindent el lehet lopni, de ne adjuk, fel, nehezítsük meg a tolvajok dolgát. Ha kerékpárunkat az utcán vagyunk kénytelenek hagyni, mindenképpen komoly lakatot, zárat kell beszereznünk. A zár értéke lehetőleg álljon arányban a kerékpárunk értékével. Ha már vettünk egy drága bringát, akkor tényleg fontos, hogy holnap is fel tudjunk rá pattanni. Többféle zár létezik, mindegyiknek megvan az előnye, illetve hátránya. Kiválasztásnál meghatározó az ár, de az is fontos, hogy hogyan szeretnénk használni. Van olyan zár, amelyiket még egy laikus is kinyit pár perc alatt, ellenben kapható olyan típus is, amely a profi tolvajokat is elrettenti.

Zártípusok

A sodronyos-kábeles lakatokat több acélhuzalból fonják össze. Rugalmasak, flexibilisek, használatuk könnyű, átfűzhetők mindkét keréken, akár a nyeregpálca alatt is. A tolvajok azonban hamar feltörik. Csak akkor használd, ha rövid időre hagyod magára kedvenc járművedet vagy még a biztonságot növeled egy láncos zárral!

A láncos bringazár esetén figyeljünk a szemek nagyságára és erősségére. A szemek közé ne férjen semmilyen feszítő eszköz. Az edzett acéllánc igen nehéz, de biztonságos megoldás, viszont rövidebb a legtöbb sodronyzárnál, így a két keréken és a vázon kívül nem tudunk mást lezárni vele. A lánchoz tartoznia kell egy lakatnak is, amivel rögzítenünk kell magát a láncot. A lánc mindig elrettentést kelt, de önmagában nem nyújt kellő védelmet.

A görgős zár acélsodronyára egy-két centi vastag görgők kerülnek, ami nagyban megnehezíti a rablók munkáját. Súlya tetemes lehet, így nehéz cipelni.

Az U-lakat 1-2 centis tömör acélrúdból hajlított szerkentyű. Kisebb átfogó képes- séggel bír, mint a többi, így gondosan kell kiválasztani a tárgyat, amelyhez a kerékpár egyáltalán rögzíthető. Az U-lakattal a vázat és a hátsó kereket egyszerre tudjuk átfogni, az elsőt vagy másik zárral rögzítjük, vagy kiszereljük, és ezt is a vázhoz zárjuk. Az U-lakat biztonság/súly arányban a legjobb választás, méretválasztékuk széles, kiegészítő kábellel együtt teljes védelmet kínálnak.

Érdemes kombinálva használni a lakatokat, zárakat. A tolvajok általában egy típusú zárra szakosodnak, a .dupla csavarral. megnehezíthetjük a dolgukat.

Maga a zár lehet kulcsos vagy számzáras. Ha kulcsos, akkor legyen speciális típusú, fúrhatatlan, jég- és saválló. A számzáras típusok nemcsak a kulcs elvesztése ellen jelentenek biztosítékot, hanem nehezebben hozzáférhető mechanikával bírnak. Feledékenyeknek azonban nem ajánlott! Az olcsóbb számzárasak kalapáccsal szétverhetők, ami a kulcsosok esetében nem jelent megoldást a tolvajoknak. A kerékpárhoz a megfelelő zárat kell megvenni. A kiválasztásban segít a Kryptonite 12 fokozatú skála, amely a zárakat egységes szempont, a védelmi érték alapján osztályozza. Így valamennyi lakat, típustól függetlenül összemérhető abszolút érték szerint. Az 1-7-es szint az elrettentés kategóriájába, 8-12-ig pedig a végső megoldás kategóriájába tartozik. Az egyes típusok között funkcióban és árban egyaránt nagy különbségek vannak, mindenki maga döntheti el, hogy kerékpárjához, pénztárcájához mérten mit választ. Ha megtehetjük és a bringa is .megérdemli. egy megbízhatóbb zárra minimum 10-12 ezer forintot kell szánnunk. A húszezer forintos már minden bizonnyal olyan biztonságos, amely a tolvajokat is elrettenti. Profi bringás oldalak és blogok szerint Magyarországon a csúcsmodelleket az Abus, Kryptonite és a Citadel egyes típusai jelentik.

Hol és hogyan zárjuk le a bringát?

A hely legyen forgalmas, frekventált, sok ember járjon arrafelé, így ne lehessen a tolvajoknak nyugodtan .dolgozni.. Minél több a zavaró körülmény számukra annál jobb. A rögzített tárgy legyen minél magasabban, például az U-lakattal egy lámpaoszlopra is felakaszthatjuk a kerékpárt. Magasan nehezebb és feltűnőbb bütykölni, vágni, fűrészelni. Ha tudunk, parkoljunk le olyan helyeken, intézmények, vállalatok előtt, ahol biztonsági szolgálat vagy kamerák működik. Szánjunk időt és energiát az ideális hely kiválasztására! Éjszakára, hosszabb távon keressünk zárt, saját tároló helyet! A lakatot, zárat akkor is kössük fel a gépre.

A hosszú és hajlékony sodronyzárral minden leszedhető alkatrészt össze lehet kötni. Az U-lakattal a hátsó kereket és a vázat lehet valami erős tárgyhoz rögzíteni, amely legalább olyan erős legyen, mint a zár, egyébként azt fogják elvágni. A legjobb U-lakat a lehető legkisebb típus, itt nem a méret a lényeg. Biztonságosabb, mint akármelyik nagyobb darab, mert a feszítőszerszám nehezen fér el a belsejében. Az U-lakatokhoz használhatunk még sodronykábelt, ezzel megkönnyíthetjük az egyes alkatrészek lezárását is. A lakatot csak az abroncson kell átdugni a hátsó háromszög belsejében, mivel a kereket nem lehet kihúzni onnan.

Néhány jó tanács!

Ha bármilyen rövid időre is kell otthagyni a bringát, mindig zárjuk le! A silány minőségű zárak a legdrágábbak, 2.000 Ft alatt csak ócska holmit kapunk. A kerékpárzár minősége álljon arányban a kerékpár árával. Amihez zárjuk legyen legalább olyan erős, mint a lakat. Ha értékesebb gépet veszel, írd fel a vázszámodat és regisztráljunk a gyártónál, lopás esetén erre szükség lesz! Esetleg titkos jelet is rakhatunk rá, így ha látjuk még valaha, akkor könnyebben beazonosíthatjuk. A célnak megfelelő funkciójú kerékpárt válasszunk. Ne költsünk félmilliót rá, ha csak a boltba járunk vele. Feleslegesen ne hívjuk fel a tolvajok figyelmét!

Oszd meg a barátaiddal:

Cikkek

x
OLVASD EL!