Bringa KRESZ

Ha bringára pattanunk függetlenül attól, hogy hol kerekezünk (kivéve, ha szobakerékpárról van szó) fontos tudnunk, hogy a közlekedésben mihez tartsuk magunkat és mire számíthatunk. Biztonságunk érdekében ismernünk kell a KRESZ ide vonatkozó részeit.

A múlt évben számos módosítás történt, a kerékpárosok védelmében. A változtatások egyértelműen azt célozzák, hogy a bringást minél inkább egyenrangú félként fogadják el a forgalomban. Sajnos nagyon sok időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a közlekedésben a kerékpáros is az autóshoz hasonló bánásmódban részesüljön. Ne felejtsük el azonban, hogy a kerékpáros sokszor szemtelen, pimasz viselkedésével jogosan vívja ki a sofőrök haragját. Próbáljunk türelmesen, nyugodtan és a dugóban ülő autósokat megértve bringázni. Soha ne versenyezzünk, főleg autóval és motorral ne, bringán ülve sérülékenyebbek vagyunk, mint ők.

Ha szabálytalanságot követnek el ellened, ne válaszolj haraggal, dühvel, nem biztos, hogy szándékosan cselekedtek ellened. Elképzelhető, hogy holttérben voltál és nem láttak téged. Mindig közlekedj szabályosan és ügyelj arra is, hogy más is lehet rossz passzban, ha lehet, korrigáld mások hibáját. Nagy valószínűséggel a Te épséged és egészséged forog kockán.

Ígérd meg, hogy soha nem töröd le senki tükrét és sokszor nézel a hátad mögé!

Szorosan az úttest mellett?

Az "új" KRESZ már nem kényszeríti a kerékpárost szorosan az úttest jobb szélére. A jobbra tartási kötelezettség egyenes haladás esetén természetesen továbbra is érvényben van, a hangsúlyt a .szorosan. szó elhagyására helyezték, belátva, hogy a rossz minőségű utakon, csatornafedeleken keresztül a kerékpárosnak is szüksége van mozgástérre, hogy korrigálja az esetlegesen kialakuló veszélyes helyzeteket.

Előre sorolás lehetősége

Szintén új, hogy a kerékpárosok álló járművek mellett előre sorolhatnak. A forgalmi okokból álló járművek mellett jobbról haladhatnak előre. Ez akkor lehetséges, ha elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelző járműveket.

Kerékpáros felálló hely

Új útburkolati jel .született. az előretolt kerékpáros felálló helyet jelző felfestéssel a balra kanyarodó kerékpáros számára mutat utat. Fontos, hogy az előretolt helyre csak annyi kerékpáros soroljon, ahány át is fér a zöld jelzés alatt. A felálló helyre a kerékpárosok már nem csupán a kerékpársávon, hanem az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon is megérkezhetnek.

Kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv bevezetése

A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelület. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történő elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármű egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.
Az autóbusz forgalmi sávban, ha azt az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetén . és csak akkor . a kerékpáros közlekedhet.
Az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom jelzi a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. A nyitott kerékpársávot . amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv . az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi.
Ez egy új burkolati jel, korábban ilyennel nem találkoztunk az utakon. A nyitott kerékpársávot más járművek irányváltoztatáskor vehetik igénybe, az erre vonatkozó szabályok betartásával. Jobbra kanyarodásnál például minden járműnek a nyitott kerékpársávot kell igénybe vennie, a kerékpárforgalom akadályozása nélkül. A kerékpáros pedig balra kanyarodásra felkészülés céljából elhagyhatja a nyitott kerékpársávot. Ez a lehetőség a kerékpárosoktól és az autósoktól egyaránt fokozott körültekintést és óvatosságot igényel, mert az egy- vagy kétsávos úton a balra kanyarodás kerékpárral rendkívül balesetveszélyes.

Egyirányú utcába szemből

Lényegi változást nem hozott a KRESZ, mert a főszabály szerint az egyirányú utcába szemből továbbra sem lehet kerékpárral behajtani, ezt sokan félreértik! Kivéve, ha azt tábla külön jelzi. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkező irányból két feltétel egyidejű fennállása esetén. Ehhez a lehetőséget kiegészítő táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva . ha azt kiegészítő tábla jelzi. Vagyis külön jelzés hiányában továbbra sem lehet behajtani az egyirányú utcákba szemből.

A gyalogos gyalog- és kerékpárúton nem akadályozhatja a bringást

A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja, veszélyeztetheti. Viszont a bringás nem veszélyeztetheti a járdán haladó gyalogost. Sajnos ezt sokan elfelejtik. Ekkor kaphatunk a kutyasétáltatóktól vagy a járókelőktől egy kezdő lökést az árokba.

Sebességkorlátozások kerékpárosoknak:

  • lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel, és utast nem szállít: 50 km/óra,
  • lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel: 40 km/óra,
  • kerékpárúton közlekedő járművel: 30 km/óra,
  • gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel: 20 km/óra.

A kerékpárokra vonatkozóan korábban egységesen 40 km/óra sebességkorlátozás volt érvényben. , teljesen új a szabályban a lakott területen kívüli kétféle sebességkorlát bevezetése, valamint új a gyalog- és kerékpárúton meghatározott 20 km/óra sebességkorlát is. A fejvédő sisak használatát a jogszabály nem írja elő minden esetben, de ajánlott a viselése, mert útközben lehetnek váratlan, fejsérülést okozó akadályok.
A felsorolt szabályok nem teljes körűek, feltétlenül olvasd el ezeket:

Kerékpár KRESZ
KRESZ módosítás

Oszd meg a barátaiddal:

Cikkek

x
OLVASD EL!