Tíz legfontosabb dolog a városban

1. Viseljünk sisakot!

Tudjuk, hogy szomorú, de ne feledjük: a halállal végződő kerékpáros balesetek oka döntő többségében a fejsérülés. Bár a sisak nem segít a baleset megelőzésében, de csökkenti a súlyos sérülések lehetőségét. Ha már megtörtént a baj, jó szolgálatot tesz. A mai bukók divatosak, komfortosak és jól szellőznek, a fiatal hölgyeknek kifejezetten jól állnak a füles párducos vagy macis sisakok.

2. Lássunk és lássanak!

Törekedjünk arra, hogy jól lássunk és bennünket is jól lássanak. Viseljünk feltűnő színű öltözéket, illetve . amennyiben az időjárás indokolja . nappal is használjuk a világítást.

3. Közlekedjünk úgy, mintha láthatatlanok lennénk

Ez a gyakorlatban egy olyan viselkedésformát feltételez, amely abból indul ki, hogy közlekedési partnereink nem vesznek észre minket. Ha minden egyes szituációban a lehető legrosszabbra készülünk, akkor bár kissé csökken a haladás hatékonysága, de egyben a balesetveszély is csökken. Amennyiben nem vagyunk biztosak abban, hogy észrevettek minket, inkább mondjunk le elsőbbségünkről, hiszen ütközés esetén minden bizonnyal mi húznánk a rövidebbet, hiszen elsőbbsége annak van, akinek megadják.

4. Kommunikáljunk

Keressük a szemkontaktust közlekedési partnereinkkel, minden manőver előtt győződjünk meg arról, hogy észleltek-e minket. Bizonyos gesztusainkkal mi is jelezhetjük feléjük, hogy valamire készülünk . a hátrafelé tekingető kerékpáros például biztosan készül valamire. Kanyarodáskor, irányváltoztatáskor mindig használjunk karjelzést.

5. Ne haladjunk szorosan az útpadka mellett

Most már a KRESZ is lehetőséget ad, - nem az út közepén történő kerekezésre - a nagyobb mozgástérre. A szoros jobbra tartást balesetvédelmi szempontból nem árt rugalmasan értelmezni. A legnagyobb úthibák általában az út szélén jelentkeznek, és az esetleges krízishelyzetben tudunk hová húzódni. Ajánlatos az út szélétől 60-80 centiméterre haladni, illetve ha parkoló kocsisor mellett gurulunk, ezt a távolságot egy .ajtónyitásnyira. érdemes növelni.

6. Ne tegyünk hirtelen és váratlan mozdulatokat

Egy úthiba kikerülése a közlekedési partnerek nézőpontjából váratlan irányváltoztatást jelent. Ilyenkor nézzünk hátra, nehogy az úthiba elkerülésével nagyobb bajba sodorjuk magunkat. Mindig ügyeljünk arra, hogy mi történik előttünk és mögöttünk. Gyakran nézzünk hátra és/vagy használjunk visszapillantó tükröt.

7. Sose tapadjunk rá egy gépjárműre, ne kerüljünk holttérbe

A gépjármű körül bizonyos területek nem láthatóak a tükrökből, így az ebben a zónában haladó kerékpáros a vezető számára nem észlelhető. Éppen ezért sohase tapadjunk rá szorosan egy-egy gépjárműre, kerüljük a kocsi jobb oldalán történő huzamosabb haladást, illetve ne előzzünk jobbról, mert a következő saroknál esetleg éppen elénk kanyarodik az éppen előzés alatt álló jármű.

8. A járda a gyalogosoké, lehetőleg ne használjuk

A KRESZ szerint csak abban az esetben használhatjuk a járdát, ha az útburkolat a kerékpáros közlekedésre alkalmatlan. Ilyen esetben is legfeljebb csak 10 km/h sebességgel haladhatunk, ami amúgy sem éppen bringás tempó. Amellett, hogy ilyenkor zavarhatjuk a gyalogosokat, azokon a helyeken, ahol ismét találkozunk a gépjárműforgalommal (átkelések, padkázások), balesetveszélyes helyzetbe kerülhetünk, hiszen az autósok nem számítanak ránk ott és akkor.

9. Kerüljük a nagyforgalmú utakat, válasszuk a kerékpárutat

Csökkenthetjük a baleset esélyét, ha két alternatíva közül a kisebb forgalmú útvonalat választjuk. Erre persze nem mindig van lehetőség, de amennyiben igen, éljünk vele. Ahol az út mellett kerékpárút halad, ott mindig utóbbit vagyunk kötelesek használni, amennyiben azonban a kerékpárút a gyalogosokkal vegyes használatú, és a mellette haladó közúton tiltó tábla nincsen, belátásunkra van bízva, hogy melyiket részesítsük előnyben.

10. Ne szabálytalankodjunk, kerüljük a kiélezett szituációkat

Olykor csábító lehet egy-egy piros lámpán áthajtani, vagy kikerülni a leeresztett vasúti sorompót. Ilyenkor viszont mindig gondoljunk arra, hogy egy váratlan szituáció . géphiba, kátyú, figyelmetlenség . következtében többnyire nincsen időtartalék a korrigálásra, így a pár perc időnyereség helyett akár végzetes baleset is lehet a jutalmunk.

Erről részletesebben olvashattok itt.

Oszd meg a barátaiddal:

Cikkek

x
OLVASD EL!