Rollerrel is lehet közlekedni

Manapság az emberi erővel hajtott járművek legismertebb és legelterjedtebb változata kétségtelenül és vitathatatlanul a kerékpár. Kétezer éves görög és kínai feljegyzések is igazolják, hogy a mai kerékpárokhoz hasonló közlekedési eszköz már akkor is létezett: ez a mai futókerékpárokhoz volt hasonlatos. Az első igazi európai kétkerekű futógépet Karl von Drais készítette 1817-ben. 1839-ben készült az első, taposópedállal ellátott kétkerekű. Ezután a kerékpár több változtatáson és tökéletesítésen ment keresztül, amíg a 19. század végére nyerte el azt a formáját (többek között levegővel felfújható tömlős gumikat használtak már), ami a mai klasszikus értelemben vett kerékpárok ősének tekinthető - ez a velocipéd.

Ezután persze felgyorsultak az események, különösen az elmúlt pár évtizedekben. Manapság már elképesztő precizitású alkatrészek léteznek, Forma 1-ben használatos anyagok, pehelykönnyű súly mellett elképesztõ merevség, elektromosan rásegített hajtás… és még sorolhatnánk.

Mindemellett nemcsak a kerékpár az egyetlen alternatíva, ami az emberi erővel hajtott járművet illeti. Beszélhetünk gördeszkáról, görkoriról is, de ami hozzánk mégis talán legközelebb áll: mostanában egyre nagyobb teret hódítanak a rollerek. Rollerből is - mint kerékpárból - már nagyon sokfélét lehet kapni. Igaz ez mind a különböző ár- és minőségszintre, valamint a felhasználási stílusra is. Itt is igaz az, hogy nem szabad egy adott árszint alá adni, mert ez bizony a minőséget nemhogy megkérdőjelezi, hanem egyenesen kizárja.

Rollerben is elég széles a paletta. Vannak összecsukható és vannak merev rollerek. Az előzőek általában nagyon pici kerekekkel bírnak, picike vázzal és igazán csekély tömeggel.

Ezek a rollerek leginkább minimális távolságok lehető legnagyobb hatékonysággal való leküzdésére valók mindamellett, hogy praktikusan kézben és járművön is szállítható.Pár kilométeres távolságok áthidalására lettek kitalálva (például tömegközlekedési eszközök között). Ha felszállunk a buszra, villamosra, metróra, egy pillanat alatt összehajtjuk, majd kézben szállítjuk. Ezen vitathatatlan előnyei mellett hátránya, hogy hosszú távon nem kényelmes, terhelhetősége korlátozott.

A hosszabb távok kényelmes leküzdésére mind kerékméretben, mind vázméretben nagyobb rollerre lesz szükségünk. Ezek már komoly fékrendszerrel, tömlővel szerelt gumikkal és izmos vázzal bírnak.

Ezek a járgányok igen alacsony felépítésűek, aminek köszönhetően folyamatos hajtás közben a csípőnk és a gerincünk nem fárad el annyira. Nagy sebességet lehet velük elérni, a tömlős gumiknak köszönhetően (általában első kerék nagyobb is) az út egyenetlenségeit, repedéseket és göröngyöket nagyon szépen felveszik. Fékrendszerük bivalyerős, így a városi közlekedésre tökéletesen alkalmas (megfelelő kiegészítőkkel, lámpákkal és prizmákkal) felszerelve.

Persze miért pont a rollernek ne lenne extrém ága? Ha valamivel lehet szépen és finoman közlekedni, akkor bizony kicsit átalakítva, lehet nagyon durva módon is! A rollereknek is létezik már freeride és DH változata, ami lényegében annyit tesz, hogy fentről legurulni minél gyorsabban, minél nagyobb ugrásokkal és minél vadabbul. Ezek a rollerek elől-hátul rugóstaggal bírnak, állítható vázuk nagyon erős, szinte minden terepen használhatók.

Tehát a roller kétségtelenül nem a legelterjedtebb, de az alternatív közlekedési eszközök között az egyik leginkább széles körben használható, emberi erő által hajtott jármű. Aki még nem próbálta, igazán érdemes egyszer szerét ejteni; igazi élmény!

Gáspár Tamás, BrinGáspár


|2011.december 1.
Forrás: meteoline
Oszd meg a barátaiddal:

Cikkek

x
OLVASD EL!