Tekerj biztonságosan

Sokan azt gondolják, hogy a kerékpározás gyerekjáték. Tulajdonképpen - ha csak magára a két keréken egyensúlyozva haladásra gondolunk - ez valóban helytálló kijelentés. Azonban tekinettel arra, hogy ez egy közlekedési eszköz, amit a forgalom többi résztvevője között használunk, már közel sem ennyire egyszerű a helyzet.

Sajnos ma még Magyarországon nem előfeltétel a KRESZ ismerete a közlekedésben való részvételhez, így fordulhat elő, hogy nagyon sok szabálytalanság történik a kerékpárosok részéről. Jelenleg a közutakon a balesetek 10%-át kerékpárosok okozzák, ami több, mint amennyit a teherautó-vezetők okoznak! Sajnos ennek a szomorú statisztikának a fő oka az előbb említett nem megfelelő tudás és ismeret, a nem megfelelő gépkezelés és a helytelen gondolkodásmód.

Természetesen egy adott krízishelyzet elkerüléséhez - illetve ha már bekövetkezett, akkor kivédéséhez - többféle ismerettel, rutinnal és gyakorlattal kell rendelkeznünk. Ezen ismeretek és tudás pontosan ugyanúgy elsajátíthatók, mint bármi más, gondolunk akár egy autóvezetésre.

1. KRESZ minimum alapvető ismerete. Vonatkozik ez a táblákra, szabályos közlekedésre, alapvető szabályok ismeretére.

2. A fizika ismerete. Ne feszegessük a határokat: tudjuk, hogy a kerekek mennyire tapadnak, ismerjük a féktávunkat, a kerékpárunk korlátait, valamint a saját határainkat!

3. Megfelelő alázat gyakorlása. Ne felejtsük el, hogy lehetünk mi szabályosak, körültekintőek és elővigyázatosak akár, sajnos mi vagyunk a „gyengébb kutya”. Próbáljuk a konfliktusokat kerülni, mert egy meggondolatlan autós egy pici mozdulata is csúnya balesethez vezethet; sajnos többnyire a kerékpáros húzza a rövidebbet.

4. Rutin. A kialakult krízishelyzet megfelelő kezelésére legyen kialakított, betanult és begyakorolt rutinunk. Életet menthet!

KRESZ. Legyünk tehát tisztában a KRESZ-szel, minimum a kerékpárosokat érintő szabályokkal! Ismerjük a szabályos közlekedés feltételeit és követelményeit, sajátítsuk el az elsőbbségadásra vonatkozó alapokat, valamint a szabályos kerékpár-felszereltséget! Ez utóbbinál fontos, hogy megfelelő világító-berendezéssel, fényvisszaverőkkel (macskaszem, más néven prizma) rendelkezzünk, a kerékpár hajtás- és fékberendezése üzembiztosan működjön, a közlekedésben biztonsággal vehessünk részt. A kerékpáros KRESZ-ről az alábbi linken kaphatunk bővebb információkat:

A fizika. A járművet vezetőknél gyakori hiba, hogy a sebességet rendszeresen alá-, a távolságot pedig túlbecsülik. Ha ezt „ki is védjük”, legyünk tisztában azzal, hogy a kerekek néhány négyzetcentiméteren érintkeznek csupán a talajjal. Amennyiben nem is szilárd, hanem laza útburkolaton haladunk, a tapadás még tovább csökken. Ne felejtsük el, hogy mi a kerékpárral (embertől és bicajtól függően) 80-180 kg közötti tömeggel bírunk; egy autó, egy fal vagy egy oszlop statikus és dinamikus energiája lényegesen nagyobb

Alázat. Rossz szokás autóvezetés közben is, ha vélt vagy valós sérelmünket meg akarjuk torolni. Azon kívül, ha jól belegondolunk, hogy tulajdonképp ennek mi értelme is van, kell-e idegeskednünk, többszörösére növelni a kockázati tényezőket, biciklin még inkább mi húzhatjuk a rövidebbet. Sajnos az autóvezetők sem elég körültekintőek, sokszor nem adják meg az elsőbbséget a kerékpárosoknak, akadályoznak, vagy szándékosan hoznak létre veszélyhelyzetet. Nos, legyen erőnk ekkor is nyugodtan kezelni a dolgokat, és ne kezdjünk bele minket és másokat veszélyeztető akciókba!

Rutin. Érdemes megfelelő gyakorlatot kiépítenünk, már ami a megfelelő „gépkezelést” illeti. Sokan azért nem használják az első féküket például, mert félnek, hogy fejre állnak. Márpedig vészfékezéskor a fékhatás 80%-a az első keréken van, így ez elengedhetetlenül szükséges. Gyakoroljuk tehát nyugodt körülmények között és lassan a vészfékezést! Hirtelen toljuk hátra a fenekünket, nyújtsuk ki kezünket-lábunkat és úgy fékezzünk intenzívet! Így, hogy a súlypontunkat hátra helyeztük, nem emelkedik meg a kerékpár feneke, nem fordulunk fejre. Eseményetlen kerékpározás közben játsszunk le fejben krízishelyzeteket! „Mit tennék, ha most bevágna elém innen egy autó?” „Mit tennék, ha kicsapnák az ajtót?” Ha fejben sokszor lejátsszuk a szituációt, végiggondoljuk a helyzetet, éles helyzetben gyorsabban és higgadtabban fogjuk tudni kivédeni, megelőzni a balesetet!

Végezetül még annyit, hogy a kerékpáros balesetek több mint 80%-a végződik fejsérüléssel. Nem kell egy hétköznapi kerékpározáshoz bádogembernek öltöznünk, de legalább egy kényelmes, komfortos, könnyű és jól szellőző sisakot vegyünk fel a tekeréshez! Lehetünk mi elővigyázatosak, óvatosak, szabálykövetőek… ha megtörténik a baj, mi járunk rosszabbul!

Gáspár Tamás, BrinGáspár


|2011.november 23.
Forrás: meteoline
Oszd meg a barátaiddal:

Cikkek

x
OLVASD EL!