Mátra túra

A túra hossza: 80 km Összes emelkedés: 1350 m Túraidő: 9 óra Nehézsége: nehéz, sok emelkedő és erdei utak

Javasolt útvonal:

Gyöngyös - Mátrafüred - Mátraháza - Kékestető - Mátraháza - Parádsasvár - Parád - Parádfürdő - Recsk - Domoszló - Markaz - Abasár - Pálosvörösmart - Mátrafüred - Gyöngyös

A túrát a 24-es úton a Kossuth Lajos utcai kereszteződésben kezdjük meg. 1,5 km-nél kiérünk Gyöngyösről és a kerékpárúton haladunk felfele Kékestető felé. 4,2 km-nél balra el lehet kanyarodni a Gyöngyössolymosra. 6,2 km-nél véget ér a kerékpárút és a főúton haladunk tovább Mátrafüredre. 9,2 km-nél balra a Sóstói kemping található. 11,4 km-nél nem kanyarodunk le balra, hanem tovább bringázunk a főúton. 12,7 km-nél egy kicsit lejt az út, ez az első könnyebbség az indulás óta, kb. 300 m hosszú. 14,1km-nél Mátraházára érünk, itt jobbra kanyarodunk Kékestető felé. 17,8 km-nél véget ér az aszfaltút és egy földúton balra haladunk tovább, és száz méter után el is érünk a csúcsot jelző kőszoborhoz. Pihenjünk meg a nehezén túlvagyunk, de a távból még hátravan több mint a fele. Visszaindulva 21,7 km-nél érjük el a 24-es főutat Mátraházán, ahol jobbra kanyarodunk és ereszkedünk Parád felé. 24,7 km-nél balra Galyatető felé lehet menni, mi azonban a 24-es főúton haladunk tovább. 31,2 km-nél beérünk Parádsasvárra, ahol az első jobb kereszteződésnél meglátjuk a kastélyszállót. Visszatérve a főútra Parád felé mindjárt találunk egy botanikai érdekességet is: egy ősjuhar fát.

Enyhe lejtő után 34 km-nél érünk Parádra. 37 km-nél Parádfürdőre érünk, majd baloldalt elhaladunk a Cifra istálló előtt. Itt egy kocsi múzeumot nézhetünk meg. Kiérve Parádfürdőről Recsk felé haladunk, egészen 43,4 km-nél jobbra tartunk az aszfaltúton, nem megyünk balra az emlékmű felé. Az út fiatal erdőn halad keresztül, majd áthaladunk a nagyfeszültségű távvezeték alatt és 47,7 km-nél balra megyünk tovább 8jobbra Parádra jutunk). Menjünk tovább a távvezetékek mentén a piros jelzésen, mert így nem tévedhetünk el az alig látogatott erdőrészeken. Figyelem az erdei utak gyönyörűek, de nagyon rosszak. Ne távolodjunk el a távvezeték nyomvonalától!

A piros jelzés a Závod-völgyön halad át, vadregényes tájakon, balra néhol húsz méteres mélységben patak csörgedezik. A völgy végén kiérünk az erdőből is, és gyönyörű panoráma tárul elénk. Előttünk Domoszló falu. A 61. km-nél elérjük a főutat a faluban (Vörösmarty tér), ahol jobbra kanyarodunk Markaz felé. Körülbelül a 65 km-nél Markazra érünk, a 70. km-nél beérünk Abasárra, és mindjárt jobbra kanyarodunk Mátrafüred felé. Az út Mátrafüredig (24-es útig) szinte végig emelkedik. Balra kanyarodva már gurulhatunk is vissza Gyöngyösre.

Utunk során feltétlenül nézzük meg: